Relacja z seminarium

NON SCHOLAE, SED VITAE DISCIMUS

OTWARTE SEMINARIUM NAUKOWE W OBSERWATORIUM SPOŁECZNYM

 

Nie ma dzieci – są ludzie.
Bądź sobą – szukaj własnej drogi. Poznaj siebie,
zanim zechcesz dzieci poznać.
Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny,
zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres ich praw i obowiązków.
Ze wszystkich sam jesteś dzieckiem, które musisz
poznać, wychować i wykształcić przede wszystkim.

                                                                                                                                           Janusz Korczak

 

9 stycznia 2019 roku  Obserwatorium Społeczne zainicjowało działalność seminarium naukowego „Klasycy pedagogiki czytani współcześnie”.

Projekt ów jest pomyślany jako laboratorium pedagogiczne, dla osób zainteresowanych podejmowaniem refleksji nad edukacją XXI wieku, odczytywaną w świetle dziedzictwa wybitnych pedagogów.

I Seminarium otworzył Ksiądz Prof. Grzegorz Sokołowski, Prezes Obserwatorium Społecznego we Wrocławiu, który przywitał gości i wprowadził w ideę inaugurowanych spotkań pedagogicznych.

Następnie, uczestnicy seminarium odczytali inspirację L. A. Seneki Młodszego zawartą w Epistulae morales ad Lucilium  (ok. 62 r.). Rzymski filozof poddał krytyce stan ówczesnego kształcenia w słowach: „non vitae, sed scholae discimus”.

Pokolenia spadkobierców formułują  pozytywnie  zachętę myśliciela. W tym także duchu przyjmujemy „non scholae, sed vitae discimus” jako motto naszych spotkań z klasykami pedagogiki.

Na bazie powyższej mądrości starożytnych, wkroczyliśmy w proces  szukania odpowiedzi na kwestię wiodąca tego spotkania: Dlaczego Janusz Korczak jest autorytetem współczesnych pedagogów?

Wiadomości o życiu wybitnego Pedagoga i pokaz filmu Andrzeja Wajdy pt., „Korczak” stanowiły bazę dla indywidualnych poszukiwań oraz interesującej wymiany zdań. Bogactwo pedagogiki korczakowskiej oświetlało twórczą dyskusję nad problematyką współczesnej edukacji.

dr Joanna K. Wawrzynów OSU